• Slut i Lager
Bravus 2400 ARF
search
  • Bravus 2400 ARF
  • Bravus 2400 ARF
  • Bravus 2400 ARF
  • Bravus 2400 ARF

Bravus 2400 ARF

2 495,00 kr
Inkl. moms
Kvantitet
Slut i Lager

En praktiskt taget komplett modell av ett kraftfullt motorglidare med ett vingspann på 2400 mm, tillverkat av extruderat polyolefinskum (EPO). Utrustad med borstlös motor RAY C3836-850 med en ESC RAY G2 R-50SB och 6 servon. Kontrollerade skevroder, klaffar, roder, hiss och motorns varvtal.

Våra populära modeller GAMA 2100 och ALPHA 1500 har precis fått en vuxen lillebror! En helt ny BRAVUS har en genomarbetad struktur gjord av EPO-skum, genialiskt förstärkt av kolrör och remsor, eleganta former av ett modernt segelflygplan och en vinge med en spännvidd på 2400 mm med "full mekanisering" - kontrollerade klaffar och skevroder. Tack vare dessa funktioner är BRAVUS 2400 en perfekt efterträdare som lämpar sig för rekreations termisk flygning även under mildare förhållanden på sluttningen - plus att den nästan är komplett! Fäst bara vingar, skruva i två stjärtplansskruvar, anslut en mottagare och ett batteri så är du redo att flyga! Naturligtvis kvarstår de bevisade fördelarna med GAMA 2100 - vinge med stor yta, kontrollerade skevroder, klaffar, roder och hiss, kraftfull borstlös motor. Den robusta, men ändå väldigt lätta.

Våra populära modeller GAMA 2100 och ALPHA 1500 har precis fått en vuxen lillebror! En helt ny BRAVUS har en genomarbetad struktur gjord av EPO-skum, genialiskt förstärkt av kolrör och remsor, eleganta former av ett modernt segelflygplan och en vinge med en spännvidd på 2400 mm med "full mekanisering" - kontrollerade klaffar och skevroder. Tack vare dessa funktioner är BRAVUS 2400 en perfekt efterträdare som lämpar sig för rekreations termisk flygning även under mildare förhållanden på sluttningen - plus att den nästan är komplett! Fäst bara vingar, skruva i två stjärtplansskruvar, anslut en mottagare och ett batteri så är du redo att flyga!

Naturligtvis kvarstår de bevisade fördelarna med GAMA 2100 - vinge med stor yta, kontrollerade skevroder, klaffar, roder och hiss, kraftfull borstlös motor. Den robusta, men ändå mycket lätta, strukturen av expanderad polyolefin med kolförstärkningar garanterar utmärkt motståndskraft mot skador från kollisioner eller åtminstone mycket enkel reparation om skadan skulle inträffa. För att styra modellen kan man i princip använda det vanligaste 6-kanals RC-setet - för full potential är förstås bättre att använda en 7-kanals datorradio med mixningar för 4 servon i vingen. Ström tillhandahålls av ett vanligt LiPo 3S 2600–3000 mAh-batteri - återigen, inget ovanligt, alla har några nu för tiden.

Vingspann [mm] 2385
Längd [mm] 1105
Vikt [g] 1300 - 1360
Vingyta [dm 2 ] 31.1
Kontrollerade funktioner S,V,K(2),M,F(2)
Byggsvårigheter SO,S1
Driftssvårigheter P2

Driv- och RC-utrustning:

Motor * RAY C2836-850
Regulator * RAY G2 R-50SB
Propeller *vikbar med 9x7" löv
Ackumulator RAY G4 11,1V 2700mAh
Serva *6x
RC kit min. 7 datorkanaler

BRAVUS 2400 är ett kraftfullt motorglidare tillverkat av mycket hållbar extruderad polyolefin (EPO), som drivs av en borstlös motor. Flygkroppen med påmonterad motor (med roterande hölje, C2836-850 RPM/V), ESC RAY G2 R-50SB med kraftfull switchad BEC (för säker drivning av 6 servon), roder- och hissservon, är extruderad av EPO, "ryggraden" är gjord av kolrör. Staket fästs med magneter. ESC programmeras helt enkelt av radion eller av ett programmeringskort RAY G2, och kan drivas av LiPo, LiFe eller NiMH-batterier. 9x7" Propellern är hopfällbar, med en turbospinnare med ett luftkylningshål i mitten. Motor, ESC och batteri kyls även av andra intag på sidorna av nosen, och nödvändiga utlopp för uppvärmd luft finns på sidorna av flygkroppen, under vingarna.

Den tvådelade vingen med en beprövad "glider"-profil är även extruderad av EPO, skevroder och klaffar förstärkta med kollister styrs av 2 par servon placerade i vingarna med korta direkta trådstötstänger. Vingens halvor är förbundna med två skarvar av kolrör.

Stjärtplan i klassiskt arrangemang är extruderade från EPO och styrs via trådlänkar. Hissen är också förstärkt med en kolremsa.

Förberedelserna för modellens flygning i grundversionen kräver endast att bakplanen fästs (säkrade med ett medium omedelbart lim), fästa vinghalvorna och ansluta drivbatteriet. Kontrollerade delar är skevroder, roder, hiss och motorns varvtal.

För att styra modellen behöver du minst 4-kanals RC-set (om det räcker med att styra skevroder, roder och hiss för dig), men för att dra full nytta av modellens potential är det lämpligt att använda minst 6-kanals dator RC-set (i det här fallet är servon med klaffar anslutna till en mottagarkanal med Y-lead), eller det är ännu bättre att använda 7-kanals RC-set så att du kan ställa in varje servo individuellt.

För att driva BRAVUS 2400 behöver du ett 3S LiPo-batteri 11,1V med en kapacitet på minst 2600mAh. Modellen kan hålla 3S upp till ca. 3300mAh.

BRAVUS 2400 är lämplig för medelstora piloter - för alla som bara vill koppla av när de flyger med ett kraftfullt termiskt glidflygplan. Användarmanualen innehåller en noggrann tabell med rekommenderade hastigheter för varje kanal, så att du kan bekanta dig med avancerade inställningar av segelflygplanet med skevroder och klaffar, du kommer att lära dig vilka flyglägen som tillåter en starkare lyft för att cirkla i en termisk, eller tvärtom bättre dragkraft för att hitta en annan lyftström. Motorns kraft är tillräckligt stark för en kontinuerlig stigning på 30–40°, så att klättra till en tillräcklig höjd för att leta efter en termik kommer inte att vara ett problem alls! BRAVUS 2400 reagerar känsligt även på svag värme, så att den inte går vilse även i mildare sluttningsförhållanden. Och med kontrollerade klaffar, flyglägen och en luftbroms är det en helt annan historia!

ARF-setet innehåller: flygkropp från expanderad EPO med bifogad borstlös motor, 9x7" hopfällbar propeller, 50A ESC och två servon, vinge från expanderad EPO med 4 servon påsatta, stjärtplan från EPO, 2 kolrörsvingskarvar, användarmanual.

Varning

Genom kommissionens delegerade förordning (EU) 2019/945 av den 12 mars 2019 om obemannade luftfartygssystem och om tredjelandsoperatörer av obemannade luftfartygssystem och kommissionens genomförandeförordning (EU) 2019/947 av den 24 maj 2019 om regler och förfaranden för driften av obemannade flygplan är operatörer och piloter av obemannade flygplan (klassiska flygplansmodeller, multikoptrar, drönare), som väger mer än 250g eller som bär en kamera eller annan anordning som kan fånga in personuppgifter som krävs för att registrera sig (i Tjeckien hos Civil Aviation) Auktoritet).

PEL9001