• Slut i Lager
KAVAN Norden 1600mm ARF - blå
search
  • KAVAN Norden 1600mm ARF - blå
  • KAVAN Norden 1600mm ARF - blå
  • KAVAN Norden 1600mm ARF - blå
  • KAVAN Norden 1600mm ARF - blå

KAVAN Norden 1600mm ARF - blå

4 995,00 kr
Inkl. moms

KAVAN Norden 1600mm ARF - blå

Kvantitet
Slut i Lager

KAVAN Norden 1600mm ARF - blå

Nästan redo att flyga en halvskalig modell (1600 mm vingspann) av ett tjeckisk-italienskt STOL "adventourist"-flygplan. Tillverkad av kolförstärkt expanderad polyolefin (EPO); KAVAN C3548-800 borstlös motor, 10x6” trebladsstöd, R-50SB Plus ESC och 6 mikroservon installerade. "Full house" skevroder, klaff (med kopplade lameller), hiss, roder och gasreglage; styrbart bakhjul, LED-ljus. För 4S LiPo 2600–3300mAh (minst 30C) batteri.

Verkligen STOL-funktioner

Unika klaffar med dubbla spår, plus lameller i framkant, gör att luft under högt tryck kan strömma genom vingen, vilket ökar lyftkraften och effektivt motstånd. Detta gör att du kan lyfta och landa på riktigt korta avstånd och njuta av långsamma pass och svängar med små radier.

Bekväma terrängskor

De stora ballonghjulen dämpar ännu större stötar på landningsytan. De är monterade på ett robust duraluminiumchassi med fjäderben. Bakhjulet är kopplat till rodret. Så ditt flygfält är absolut var du vill ha det.

Elektronik tar hand om resten

I näsan bakom den 10×6" trebladiga propellern sitter en C3548-800 borstlös motor. Den styrs från de rymliga tarmarna under ett avtagbart lock av en 50A KAVAN R-50SB Plus ESC med en kraftfull BEC, som hanterar de 6 servon ombord Du får juicen till enheten från ett 4S LiPo-kraftpaket med en kapacitet på 2600-3300 mAh och en lastkapacitet på minst 30C.

Om något, då officiellt

Fågeln skapades i ett officiellt samarbete med Zlin Aviation sro. Den skildrar noggrant storabrorns egenskaper, både i utseende och flygegenskaper. Funktionella LED-positionsljus och vågtillbehör ger den liv. Den uppfyller drömmar om oöverträffad flygglädje samtidigt som den fängslar alla åskådare.

Kommer jag att tämja den?

Ja, det kommer du. Det tar bara några minuter att bygga. Som standard kombinerar det bekväma anslutningskortet klaff- och skevroder för även vanliga sexkanalsradio. Kortet kan förbigås med reduktionskablar för oberoende styrning. Manualen ger beprövade avböjningsinställningar, så att du enkelt kan ta tag även om du precis har börjat med de större modellerna med fullvingmekanisering.

Hur är det med mått och färger?

Vingbredden är 1600 mm, längden är 1275 mm och detta ger en vingarea på 44,3 dm². Resultatet är ett lugnt och stabilt flygplan med perfekt kontrollbefogenhet i alla hastigheter. Med framdrivningsbatteriet får du plats med en vikt på 2400 g. Två färgsättningar finns tillgängliga: de redan välkända KAVAN-blå nyanserna eller "busken" i naturfärger.

360deg.pngRotera med musen

72.jpg

I mitten av 1990-talet satte sig den italienska designern Pasquale Russo och hans team för att skapa ett ultralätt turistflygplan med utmärkta flygegenskaper, korta start- och landningsmöjligheter, med en klassisk beprövad design, som skulle vara ekonomisk i drift , lätt att bygga och underhålla. De inspirerades av den legendariska Piper Cub; men under konstruktionen använde de den modernaste datortekniken och de senaste landvinningarna inom aerodynamik, toppmaterial och flygelektronik, så de skapade en perfekt maskin för början av 2000-talet.

Den allra första typen av Savage-linjen började tillverkas i Italien 1997/1998; 1999 flyttades tillverkningen till Tjeckien. Ända sedan dess har det fortsatt med växande framgång i Zlin Aviation sro-företaget, förlitat sig på den långa traditionen hos den världsberömda sportflygplanstillverkaren och deras högkvalificerade arbetslag.

Mer än 500 av Savage-flygplanen har hittills hittat sina kunder över hela världen; det senaste tillskottet till linjen är NORDEN, designad för Rotax® 914, 915 eller 916 motorer på 115/141/160 hk. Tillverkaren erbjuder installation av ett brett utbud av propellrar, flygelektronik och anpassade modifieringar för att uppfylla varje bush-flygares dröm om ett "adventourist" flygplan som kan landa och lyfta var som helst och när som helst, vilket ger oöverträffad njutning av flygningen med en praktiskt taget fri sikt som det var med den legendariska Cub. Och nu kan du njuta av att flyga med vår halvskaliga modell med 1600 mm vingspann av detta vackra flygplan som drivs av en borstlös motor.

EPO-skumkroppen, ordentligt kolförstärkt, kommer med KAVAN C3548-8050 borstlös motor, 10×6” trebladig propeller och KAVAN R-50SB Plus ESC med en kraftfull switchande SBEC-stabilisator som behövs för att mata alla 6 servon ombord. Batterifacket (under en avtagbar lucka i näsan) ger mycket utrymme för ditt flygpaket.

Den tvådelade EPO-vingen är förstärkt med kolbultar och sammanfogad med en kolrörsfog. Vingen är fäst med bultar till flygkroppen. Skevroder och klaffar (med kopplade lameller på framkanten) styrs av två par servon installerade i vingen som drivs med korta trådstång; det finns även navigations-LED-lampor installerade. De lättinstallerade kompositvingstagen är säkrade med ett par trådklämmor.

Empennaget är gjord av EPO-skummet. Hiss- och roderservon är installerade i flygkroppen.

Huvudunderredet har ben av aluminiumlegering med fjädrande fjäderben; ståltrådens bakhjul är kopplat till rodret.

Norden drivs av KAVAN C3548-800 borstlös motor med KAVAN R-50SB Plus 50A ESC.

Du behöver ett 14,8V 2600–3300mAh flygpaket (minst 30C) för att flyga din Norden.

Du behöver minst en 6-kanals RC-uppsättning för att styra din Norden; även en icke-datorradio skulle fungera eftersom skevroder, klaff, roder och hissservon styrs av en enda kanal vardera (länkad via det förinstallerade anslutningskortet). Minst en 7-kanals datorradio fungerar bäst; en oberoende skevroder och klaffservokontroll hjälper dig att njuta av din Norden till fullo. Lyckligtvis har även nybörjar-/budgetvänliga radioapparater som Radiolink AT9S eller AT10II, Futaba T6K eller T10J alla nödvändiga mixar idag. I det här fallet måste du ansluta skevroder och flapservon direkt (du kan använda vår valfria bypass-kabelsats). Instruktionsmanualen innehåller en noggrant testad uppställningstabell för att hjälpa dig att enkelt ställa in Norden även om det är ditt första "fulla hus" kontrollflygplan.

ARTF set innehåll: Komplett EPO flygkropp, vingar och empennage med förinstallerad motor, propeller, ESC, 6 servon och LED navigationsljus, bruksanvisning.

Online bruksanvisning: wiki.kavanrc.com

Vingspann [mm] 1600

Längd [mm] 1275

Vingyta [dm 2 ] 44,3

Vikt [g] 2350 - 2400

Kontrollerade funktioner S,V,K(2),M,F(2)

Byggsvårigheter SO,S1

Driftssvårigheter P2

KAV02.8093

Tillverkare: Kavan

Leverantör: KAVAN Europe s.r.o.

Doubravice 110, 533 53 Pardubice, Czech republic, info@kavanrc.com, 00420463358712